Rutiner og informasjon rundt utarbeidelse av terminliste og etterapprobering av stevner.

Informasjon til klubbens oppmenn, dommere og andre som er delaktige i grener eller grupper i Kristiansand Pistolskyttere hvor man approberer stevner.

Ordinær approbering.

Approbering av stevner er en prosess som går på å få sitt stevne godkjent og plassert i terminlisten hos NSF. Alt dette skjer elektronisk i NSF sitt stevneadministrasjonssystem.

Normalt skal større stevner approberes året i forveien, senest 31.10. Dette er fordi krets og eventuelt forbund skal kunne sjekke at ikke stevner kolliderer med hverandre. Om krets / forbund er fornøyd med søknadene så blir disse godkjent. Man kan også approbere stevner på kortere varsel. Oppmenn kan også få tilgang til å gjøre dette selv i skytteradmin, Dersom man skal gjøre dette selv, så er det fint om de forskjellige oppmenn har god dialog med hverandre for å unngå at det kolliderer med andre events eller stevner på banen. Normalt pleier oppmenn å sende stevnekoordinator sin liste over ønskede stevner, og stevnekoordinator legger inn søknad på disse.

Når søknaden er sendt inn, vil den bli behandlet av forbundet eller grenseksjonen. Her vil de sjekke at stevnet oppfyller alle kravene for approbering, og at det ikke kolliderer med andre viktige stevner i terminlisten.

Når stevnet er godkjent, blir det innført i den offisielle terminlisten til NSF, og det annonseres ofte på forbundets nettsider eller via andre kommunikasjonskanaler. Stevnet får dermed status som et offisielt stevne, og resultater fra stevnet blir tellende for ranking, kvalifisering til mesterskap, og liknende.

Etterapprobering.

Dersom man ønsker å avholde et stevne som man ikke har fått inn i terminlisten i forbindelse med vanlig approbering, så kan man etterapprobere stevnet. Dette kan man gjøre inntil to uker før selve stevnet skal avholdes / planlegges avholdt. Søknad om etterapprobering registreres av arrangørlaget i SkytterAdmin, og behandles og godkjennes av kretsen. Dersom du er oppmann, og ikke har tilgang selv til å approbere, så kan du kontakte styret for å få tilgang, eller du kan kontakte stevnekoordinator for bistand med approbering. Det er KUN oppmenn som kan etterapprobere.

Hva trengs av informasjon.

Når et stevne skal approberes, så er det noen ting som er et krav.

  • Tidspunkt og sted for stevnet.
  • Type stevne: Hvilken gren stevnet tilhører (f.eks. pistol, rifle, eller felt) og hvilke skyteprogrammer som skal benyttes.
  • Arrangerende klubb: Klubbens navn og kontaktpersoner.
  • Dommere og sikkerhet: Bekreftelse på at det vil være tilstrekkelig antall godkjente dommere og tilstrekkelig sikkerhet under stevnet.

Krav til gjennomføring av stevne.

Kristiansand Pistolskyttere tar sikkerhet på alvor, og alle stevner som approberes skal også ha en HMS ansvarlig. Før stevnet avholdes, så skal alle som deltar som «crew» på stevnet møtes, hvor man fordeler blant annet rollen HMS ansvarlig. Vedkommende skal ha grunnleggende kunnskap om hvor man finner hjertestarter og førstehjelps utstyr (hjertestarter på Farvannet er i slusen mellom standplass og oppholdsrom, nødhjelpsskrin er på samme sted).

Hvem kan approbere stevner?

I Kristiansand Pistolskyttere er det oppmenn som har tilgang til eller mulighet til å (etter)approbere stevner direkte selv i skytteradmin, eller be stevnekoordinator om å (etter)approbere, om det er andre som ønsker å få approbert et stevne (dommere, trenere, instruktører, hjelpere etc), så skal de kontakte styret ( post@krsps.no ) med sitt ønske, skriv gjerne hvorfor ikke oppmann selv ber om approberingen, og hvorfor en ønsker å approbere dette stevnet. Om styret godkjenner ønsket, sendes et svar tilbake med kopi til stevnekoordinator slik at stevnekoordinator får beskjeden direkte fra styret. Oppmenn kan kun approbere for stevner innen den grenen de er oppmann i, eksempelvis så kan ikke oppmann PPC approbere selv eller be stevnekoordinator approbere et stevne for Bane.

Kort oppsummert:

1. Oppmenn bestemmer terminlisten for neste år (bane/felt/luft/ppc/svartkrutt etc). Lister sendes til stevnekoordinator senest 15.10 hvert år. Oppmenn bør møtes fysisk eller digitalt for å samkjøre sine stevner slik at stevnekoordinator slipper å «vaske» listene.
2. Det er kun oppmenn og styret som kan (etter)approbere stevner.
3. Det skal registreres stevneansvarlig og dommer(e) for alle approberte stevner.

Nåværende stevnekoordinator: Morten Teinum – morten.teinum@gmail.com